WOJCIECH STARONIEWICZ „A’FreaK-aN Project”

„A’FreaK-aN Project” Wojciecha Staroniewicza, to projekt muzyczny inspirowany muzyką czarnego lądu. Jest to wirtualna podróż do Afryki. Posługując się własnym językiem i wyobraźnią, artyści tworzą całkiem nową wizję tego bogatego kulturowo kontynentu.

  

Wojciech Staroniewicz – saksofon tenorowy
Przemek Dyakowski – saksofon tenorowy
Darek Herbasz – saksofon barytonowy
Marcin Janek – saksofon tenorowy i sopranowy
Dominik Bukowski – marimba, wibrafon
Janusz Mackiewicz – gitara basowa
Adam Czerwiński – perkusja
Larry Okey Ugwu – instrumenty perkusyjne
Rafał Chomik - wizualizacja

Obejrzyj pierwszy w Polsce jazzowy FlashMob w wykananiu „A’Freak-aN Project”.


Poniżej znajduje się link do rejestracji filmowej Yacha Paszkiewicza zrobionej podczas koncertu „A’FreaK-aN Project” na 5.Festiwalu Metropolia Jest Okey 2012
w klubie Parlament.

http://www.dailymotion.com/video/xx6e28_africanproject-na-5-festiwalu-metropolia-jest-okey-2012_music#.URl2POhw1Ol

W programie koncertów znajdują się utwory, których nazwy pochodzą od imion w różnych językach południowoafrykańskich. „Asale” jest kobiecym imieniem, które można przetłumaczyć jako czasownik „mówić” w języku Yao (Malawi); „Dingane” to męskie imię, które oznacza „tego, który poszukuje” w języku Zulu (RPA); „Chisisi” znaczy „sekret”

w języku Yao (Malawi); Muchaneta oznacza „poczujesz się zmęczony” w języku Shona (Zimbabwe); „Chenzira” oznacza „urodzony w podróży” w języku Shona (Zimbabwe); „Utni” to „życie” w języku Yao (Malawi) i w końcu „Dakarai” to „radość” w języku Shona (Zimbabwe). Imiona te definiują każdy utwór ze strony muzycznej, wizualnej i interpretacyjnej. Niektóre kompozycje są bardzo dynamiczne, wielowątkowe (mp. „Muchaneta”), grane w szybkim tempie. Inne natomiast (np. „Chisisi”) utrzymane są w mrocznej tonacji, gdzie dźwięki pojawiają się w trójwymiarowej przestrzeni, różnych rejestrach, barwach i skrajnej dynamice. Ważnym elementem każdego występu jest improwizacja oraz wzajemna inspiracja muzyków, która powoduje, że każdy koncert jest zupełnie inny, niepowtarzalny. Emocjonalność utworów sprawia, że odbiorcy czują się częścią muzyki, a dzięki wizualizacjom, z łatwością przenoszą się do krainy dźwięków. Połączenie wrażeń audiowizualnych zwiększa siłę odbioru i przekazu.

Koncepcja programu koncertowego jest dualna. W pierwszej interpretacji ukryta jest opowieść. Artyści opowiadają historię pewnej kobiety („Asale”), która poprzez mowę i opowieści zwraca na siebie uwagę mężczyzny („Dingane”), który poszukuje miłości. Między nimi pojawia się sekretna, ledwie wyczuwalna więź („Chisisi”), która swoją zachłanną ewolucją powoduje wręcz pewne mistyczne zmęczenie („Muchaneta”), aby przerodzić się w chęć wspólnego podróżowania przez życie („Chenzira”). Kobieta i mężczyzna postanawiają być razem już do końca („Utni”), co sprawia, że czują się bardzo szczęśliwi („Dakarai”) i chcą się tym szczęściem podzielić ze wszystkimi.
Druga interpretacja jest ściśle związana z nazwami utworów, które są nadanymi przez Agnieszkę Ledóchowską imionami osób znajdujących się na grafikach artystki, które były inspiracją do skomponowania muzyki przez Wojciecha Staroniewicza i stworzenia niesamowitych komputerowych wizualizacji przez Rafała Chomika. Efektem eksperymentów graficznych Agnieszki jest ukazanie różnorodności ludzkiej kondycji i przeciwieństwa stanów emocjonalnych. Intencją Agnieszki było stworzenie nierzeczywistej wręcz osoby, znalezienie jej Alter Ego w świecie wyobraźni. Wyraża się to zarówno w wymiarze duchowym, jak i rzeczywistym, a interpretacja obrazów ma tworzyć ich wypadkową.

Do wspólnego grania skomponowanej przez siebie muzyki, która stanowi trzon tego projektu a zawarta jest stylistycznie w szeroko pojętym idiomie jazzu i muzyki etnicznej, Wojciech Staroniewicz zaprosił znanych i cenionych muzyków ze środowiska trójmiejskiego. Łatwo się zorientować, że taki dobór muzyków jest gwarancją, z jednej strony bardzo wysokiego poziomu wykonawczego, a z drugiej permanentnej zmienności i nieprzewidywalności tego, co będzie się działo na scenie w czasie koncertu.

„Sama muzyka, podobnie do obrazów/zdjęć, była odrobinę transowa, wprowadzająca lekko w odmienny stan świadomości. Domyślam się, że w Afryce taka muzyka głównie opiera się na rytmie i na elemencie katarktycznym, który wprowadza w trans wszystkich uczestniczących w tańcu i graniu. Afryka jest kontynentem przeciwieństw. Nie sądzę, żeby ktoś z fotografowanych miał obawy przed „utratą duszy”, gdyż zdjęcia pani Agnieszki to nierzeczywiste osoby. Artystka doszukuje się alter-ego w świecie swojej wyobraźni. Zdjęcia oddają m.in. przeciwieństwa stanów emocjonalnych i ludzkiej kondycji. Jeśli nie udało się Państwu wyjechać na safari i doświadczyć odmienności duchowości ludów afrykańskich była okazja do przeniesienia się choćby w wyimaginowany sposób na jeden wieczór na ten nieodległy skrawek ziemi. …Doświadczając muzycznej ekstazy, dzięki wybitnym muzykom można było oddalić się trochę od świata zastanego. Połączenie jazzu z brzmieniem afrykańskich instrumentów na taką skalę to u nas coś nowego, czego powinien wysłuchać każdy miłośnik etnicznych klimatów, jak i jazzu na wysokim poziomie”.
Aktualności Gdyńskie – Gazeta Świętojańska

„Tegoroczna Zadymka stała się też okazją do pojedynku jazzowych saksofonistów. Na pierwszy ogień poszli Polacy, czyli zespół pochodzącego z Trójmiasta Wojciecha Staroniewicza. Tuż po nich na scenie brylował amerykański młody wilk James Carter. W konfrontacji z takim gigantem trudno nawet marzyć o zwycięstwie. Dobrze, jeśli uda się zejść z ringu o własnych siłach. A jednak polska grupa poradziła sobie znakomicie. Odwołując się do afrykańskich korzeni jazzu, świetnie skomponowana i bogato zaaranżowana muzyka Staroniewicza wzbudziła zachwyt publiczności”.
Lotos Jazz Festival – Bielska Zadymka Jazzowa, Tomasz Handzlik

     When I put CD containing the newest Wojciech Staroniewicz album in my Marantz player and music began to flow from Tannoy loud speakers my wife which happened to pass through our living room exclaimed: „At least!” „What?” – I asked. She answered: „At least some music normal people can listen to…”. So my beloved free jazz discs were put aside and „Afreakan” reigns in my CD-player since then and to my own delight  since although mainstream it is so light-hearted, so exhilarating and so well played that I cannot stop  listening to this music which is simply no less than pure joy.  Apart from Wojciech Staroniewicz who is mastering his tenor saxophone, you will find here as sidemen great musicians indeed like: Przemek Dyakowski (tenor saxophone), Darek Herbasz (baritone saxophone), Irek Wojtczak (tenor and soprano saxophone), Dominik Bukowski (marimba, vibraphone, kalimba), Janusz Mackiewicz (bass), Adam Czerwiński (drums, udu drum, african cowbell), Larry Okey Ugwu (african percussion – bass jembe, osha, chekere, agogo, ekwe) and Sławomir Berny (percussion – darabuka, bongos, marakas, shaker, cabasa, cowbell). From listing of instruments you can very well say that this time Staroniewicz venture on African safari succesfully blending typical Polish jazz virtuosity and musicality with etno climates. These excursions of Polish musicians toward so-called world music are recently more and more often with excellent example of this tendency being „El Buscador” by Adam Pierończyk. In both instances these trips are very attractive although Pierończyk moved in avantgarde direction while Staroniewicz has rather smooth jazz azimuth. However both are so well done that I cannot do anything else but recommend them together to any jazz loving heart. Although I have no music from this album please listen to fragment of concert with material from his previous album titled  evidencing how high level these musicians represent.

Maciej Nowotny „Polish Jazz Saturator”

Projekt zrealizowano przy pomocy finansowej Samorządu Województwa Pomorskiego

 

Najbliższe koncerty:

Płyty w sklepie:

Wojciech Staroniewicz A’FreAK-aN Project

Zobacz w sklepie
32,00 zł

Wojciech Staroniewicz „Alternations”

Zobacz w sklepie
32,00 zł

Loud Jazz Band „Passing”

Zobacz w sklepie
39,99 zł

Staroniewicz / Melvin / Lemańczyk Conversession – Live

Zobacz w sklepie
32,00 zł

Dominik Bukowski & Projektor

Zobacz w sklepie
32,00 zł

Loud Jazz Band „The Way to Salina”

Zobacz w sklepie
0,00 zł

The Best of Polish Jazz 2005

Zobacz w sklepie
39,99 zł

Loud Jazz Band „Don’t stop the train”

Zobacz w sklepie
32,00 zł

Piotr Lemańczyk „Follow the Soul”

Zobacz w sklepie
0,00 zł

Wojciech Staroniewicz „Hand-made”

Zobacz w sklepie
0,00 zł

Fantazja Polska „Nahorny-Karłowicz”

Zobacz w sklepie
0,00 zł

Fantazja Polska „Nahorny-Chopin”

Zobacz w sklepie
0,00 zł

Wojciech Staroniewicz „Karambola”

Zobacz w sklepie
0,00 zł

The Beginner

Zobacz w sklepie
0,00 zł

Loud Jazz Band „4ever 2U”

Zobacz w sklepie
0,00 zł

Jazz a go-go A-010

Zobacz w sklepie
32,00 zł

Loud Jazz Band „Passport JAZZ Nights”

Zobacz w sklepie
0,00 zł

SET OFF „On The Other Side”

Zobacz w sklepie
22,00 zł

Set off

Zobacz w sklepie
80,00 zł

W tym zespole gra: